17.07.2023

Βαρόμετρο μεταφορών: Η αποδυνάμωση της οικονομίας συναντά την καλοκαιρινή ύφεση

freight-offers-EU-q2-2023

Ο αριθμός των προσφορών φορτίων στην Ευρώπη αυξήθηκε κατά 57% καθαρό το δεύτερο τρίμηνο σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο. Ο συνολικός όγκος φορτίων παραμένει κάτω του προηγούμενο έτος και κάτω από το επίπεδο πριν από τον κορωνοϊό. 

Το πρώτο εξάμηνο του 2023, η ευρωπαϊκή αγορά μεταφορών βρισκόταν σε χαμηλότερο επίπεδο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και είναι χαμηλότερα από το έτος 2019 πριν από τον κορωνοϊό. Μετά τα δύο τελευταία δύσκολα χρόνια, τα οποία εξακολουθούσαν να χαρακτηρίζονται από την πανδημία και τις επιπτώσεις, οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές έχουν ηρεμήσει σημαντικά συνολικά. Το δεύτερο τρίμηνο του 2023, κατά μέσο όρο 46,3% λιγότερες προσφορές φορτίων ήταν διαθέσιμες στην αγορά spot σε όλη την Ευρώπη σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Εντός της Γερμανίας, υπήρχαν ακόμη και κατά μέσο όρο 59% λιγότερες προσφορές. Η μέση ευρωπαϊκή τιμή ναύλων ανά χιλιόμετρο ήταν 14,1% χαμηλότερη το δεύτερο τρίμηνο σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. 

Η αγορά μεταφορών αψηφά την αρνητική οικονομική τάση στις αρχές του τριμήνου

Μετά από ένα αδύναμο ξεκίνημα το πρώτο τρίμηνο, υπήρξαν ενδείξεις αύξησης της ζήτησης μεταφορών το δεύτερο τρίμηνο. Σε αντίθεση με το φθίνον επιχειρηματικό κλίμα σύμφωνα με τον δείκτη ifo, 40% περισσότερες προσφορές φορτίων στην Ευρώπη και εντός της Γερμανίας 61% περισσότερα φορτία διατέθηκαν στην αγορά spot τον Απρίλιο από ό,τι τον Μάρτιο του 2023. Τον Μάιο, υπήρξαν άλλες 18% περισσότερες προσφορές φορτίου στη Γερμανία σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα και σε ευρωπαϊκό επίπεδο ήταν μια αύξηση 8%. Συνολικά, λόγω της άνοδος στην αρχή του δεύτερου τριμήνου, υπήρξαν 57% περισσότερες προσφορές φορτίων στην αγορά TIMOCOM σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο.

Η σημαντική αύξηση των προσφορών φορτίων το δεύτερο τρίμηνο οφείλεται εν μέρει στην εποχιακή δραστηριότητα. «Λόγω των ειδικών προκλήσεων στην εβδομάδες των επίσημων αργιών, ο Απρίλιος και ο Μάιος ήταν οι ισχυρότεροι μήνες μέχρι στιγμής φέτος όσον αφορά τις προσφορές φορτίων», εξηγεί ο Gunnar Gburek, Head of Business Affairs της TIMOCOM. 

freight-offers-DE-q2-2023-data

Αποδυνάμωση των δρομολογίων λόγω της μείωσης των εξαγωγών 

Συνολικά, οι εισαγωγές και οι εξαγωγές στη ζώνη του ευρώ μειώνονται, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, οι εισαγωγές και οι εξαγωγές της Γερμανίας μειώθηκαν. Η οικονομία αποδυναμώνεται στην Ευρώπη, κάτι που φαίνεται ξεκάθαρα από το βαρόμετρο μεταφορών TIMOCOM. Σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, μεγάλες μειώσεις καταγράφηκαν και πάλι στις γραμμές Γερμανία-Γαλλία (DE-FR -53%) και Γαλλία-Γερμανία (FR-DE -64%). Υπήρχαν επίσης 56% λιγότερες προσφορές από το Βέλγιο στη Γερμανία. Από την Ολλανδία υπήρξαν 40% λιγότερες προσφορές φορτίου με προορισμό τη Γερμανία (NL-DE -40%). Πτώση σημειώθηκε επίσης στις μεταφορές από τη Γερμανία προς το Βέλγιο, την Ολλανδία, την Ιταλία και την Τσεχία. 

Αν και το Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW) υποθέτει μείον 0,3 τοις εκατό σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αντί του συν του 0,5 τοις εκατό που προβλεπόταν την άνοιξη, ωστόσο αναμένει μέτρια ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας στην επόμενη πορεία του έτους μετά το αδύναμο χειμερινό εξάμηνο . Και πράγματι, το δεύτερο τρίμηνο σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, μπορούν να σημειωθούν σαφείς αυξήσεις στις προσφορές φορτίων σε πολλά δρομολόγια της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του προς και από το Βέλγιο, καθώς και προς και από την Ολλανδία και την Ιταλία. 

changes-germany-q2-2023-data

 

Μικτές τάσεις στις εξελίξεις στις εσωτερικές μεταφορές

Ενώ η Μεγάλη Βρετανία και η Πολωνία κατάφεραν να αυξήσουν σημαντικά τη ζήτηση για εσωτερικές μεταφορές, η ανάπτυξη στη Γερμανία και τη Γαλλία καθώς και στην Αυστρία και την Ουγγαρία, για παράδειγμα, ήταν αρνητική σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2022. Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, ωστόσο, υπήρξε σαφής αύξηση στις προσφορές φορτίων. Ενας λόγος: Ενώ η Γαλλία και η Γερμανία είχαν εξαιρετικές αυξήσεις στις προσφορές φορτίων το δεύτερο τρίμηνο του 2022 λόγω της επίδρασης της κάλυψης από την περίοδο του κορωνοϊού, αυτές δεν ήταν τόσο ισχυρές στη Μεγάλη Βρετανία και την Πολωνία εκείνη την εποχή. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα μπορούσαν πλέον να επιτευχθούν αυτές οι αυξήσεις 66% και 25% αντίστοιχα σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Παρά τις αυξήσεις το δεύτερο τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο, οι έκτακτες αξίες του προηγούμενου έτους δεν θα επιτευχθούν ξανά στις εσωτερικές μεταφορές στην Αυστρία (AT-AT -54%) και τη Γερμανία (DE-DE -49%) καθώς και στη Γαλλία (FR-FR -35%) και την Ουγγαρία (HU-HU -35%).

domestic-change-q2-2023-data

Θερινή ύφεση στον ορίζοντα: Πτώση από τον Ιούνιο

Από τον Ιούνιο, παρατηρείται πτωτική τάση στον αριθμό των προσφορών φορτίων σε όλη την Ευρώπη λόγω των παραδοσιακά αδύναμων καλοκαιρινών μηνών, που αντιμετωπίζει επίσης ύφεση στην οικονομία. Τον Ιούνιο, οι καταχωρίσεις φορτίων σε όλη την Ευρώπη μειώθηκαν κατά 15% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα.

Παραδόξως: Οι προσφορές φορτηγών δεν αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αλλά μειώθηκαν κατά 10% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και κατά 29% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο. Η πτώση της οικονομίας έχει αντίκτυπο στην αγορά spot και στις δύο πλευρές, τόσο στις προσφορές φορτίων όσο και στις προσφορές οχημάτων. «Οι μεταφορείς πρόσφεραν και πάλι τις υπηρεσίες τους μέσω κλασικών καναλιών πωλήσεων ή, λόγω έλλειψης προοπτικών επιτυχίας, διέθεσαν λιγότερα φορτηγά στην αγορά», γνωρίζει ο Gunnar Gburek από πολυάριθμες συζητήσεις με μεταφορείς. Η συμμετοχή των παρόχων υπηρεσιών σε προκυρήξεις μειώθηκε το δεύτερο τρίμηνο σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023: 45% λιγότερες προσφορές με σχεδόν σταθερή προσφορά προκηρύξεων για τακτικές μεταφορές θα μπορούσε να εξηγηθεί από την υψηλότερη ζήτηση χωρητικότητας στην αγορά spot. 

 

Η ελπίδα παραμένει ότι η οικονομία θα επιταχύνει ξανά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ο κλάδος των μεταφορών έχει την εμπειρία να αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις. «Οι επαγγελματίες οδηγοί και υπάλληλοι αποστόλων δέχονται μεγάλη πίεση τα τελευταία χρόνια και κινούνται συνεχώς με φουλ ταχύτητα. Έτσι μπορούν να χαλαρώσουν λίγο στους καλοκαιρινούς μήνες», λέει ο Gunnar Gburek. «Το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο, οι μεταφορές θα έχουν πιθανώς μεγαλύτερη ζήτηση και τα φορτηγά θα χρησιμοποιηθούν ξανά πλήρως».

Κατεβάστε τα δελτία τύπου
top