Παρά τον δυνατό Σεπτέμβριο: Η ζήτηση μεταφορών παραμένει κάτω από το επίπεδο του προηγούμενου έτους - αλλά θα εξίσου του 2019
Το βαρόμετρο μεταφορών TIMOCOM για το τρίτο τρίμηνο του 2023
Συνολικά, οι προσφορές φορτίων το τρίτο τρίμηνο του 2023 ήταν 21% χαμηλότερες από την αξία του προηγούμενου έτους. Η αναλογία φορτίου προς φορτηγών είναι ίση με τις τιμές πριν από τον κορωνοϊό του 2019. Η αυξημένη ζήτηση μεταφορών τον Σεπτέμβριο οδήγησε σε αύξηση της μέσης τιμής φορτίων.
Το βαρόμετρο μεταφοράς έδειξε εξαιρετικά χαμηλές και υψηλές τιμές στα χρόνια του κορωνοϊού. Φέτος έχει έφτασε ξανά στο επίπεδο του 2019. Παρά την ελαφρά ανάκαμψη σε σύγκριση με τα προηγούμενα τρίμηνα, η αγορά μεταφορών συνεχίζει να αποδυναμώνεται.
Αφού οι προσφορές φορτίων σε όλη την Ευρώπη τα δύο πρώτα τρίμηνα του τρέχοντος έτους ήταν σημαντικά χαμηλότερες από τις αξίες του προηγούμενου έτους (1ο τρίμηνο -51%; 2ο τρίμηνο -46,3%), το χάσμα μειώθηκε το τρίτο τρίμηνο, αλλά εξακολουθεί να ανέρχεται στο 21%. Ο Σεπτέμβριος ήταν ο μήνας με τις περισσότερες προσφορές φορτίου αυτό το τρίμηνο, αλλά σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2022 ήταν ακόμα 13% κάτω από την αξία του προηγούμενου έτους. Ο αριθμός των προσφορών εντός της Γερμανίας ήταν ακόμη και 32% χαμηλότερος το τρίτο τρίμηνο σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Όπως ήταν αναμενόμενο, η ζήτηση για μεταφορική ικανότητα αυξήθηκε ξανά μετά τις καλοκαιρινές διακοπές. Τον Σεπτέμβριο, σημαντικά μεγαλύτερη ζήτηση μεταφορών ήταν και πάλι εμφανής στην αγορά TIMOCOM : Εδώ 46% περισσότερες προσφορές φορτίων δημιουργήθηκαν σε όλη την Ευρώπη από ό,τι τον Αύγουστο. Στη Γερμανία υπήρχαν 57% περισσότερες προσφορές. Η αναλογία φορτίου προς φορτιφών στην Ευρώπη ήταν 64 προς 36 τον Ιούλιο, 57 προς 43 τον Αύγουστο και, κατά συνέπεια, ήταν λιγότερο ισορροπημένος στο 69 προς 31 τον Σεπτέμβριο.
Η οικονομική ανάπτυξη μειώνει τη ζήτηση στην αγορά μεταφορών
Παρά την πτώση του πληθωρισμού, η αποδυνάμωση της οικονομίας εξακολουθεί να ασκεί πίεση στον κλάδο των μεταφορών. Ένας λόγος, για παράδειγμα, είναι η κατάφωρη αδυναμία στον κατασκευαστικό τομέα, η οποία έχει αρνητικό αντίκτυπο στην κατάσταση παραγγελιών για τις μεταφορικές εταιρείες. Αλλά η προσεκτική κατανάλωση και η έλλειψη επενδύσεων σε πολλούς τομείς είναι επίσης εύλογοι λόγοι για τους οποίους δεν μπόρεσαν να επιτευχθούν τα στοιχεία του προηγούμενου έτους - τόσο στον ιδιωτικό τομέα, όπως δείχνει ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της GfK, όσο και στο εμπορικό περιβάλλον. Αυτό επιβεβαιώνεται από τον δείκτη επιχειρηματικού κλίματος ifo, ο οποίος έπεσε από το 87,4 στο 85,7 τους τελευταίους τρεις μήνες, ακόμη κι αν οι προσδοκίες των ερωτηθέντων βελτιώθηκαν κάπως τελευταία φορά τον Σεπτέμβριο.
Το λιανικό εμπόριο υποφέρει από αυτή την εξέλιξη. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 1,2% σε πραγματικούς όρους τον Αύγουστο του 2023 σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ήταν ακόμη και 2,3%. Σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν πάνω από το μέσο όρο κατά 9,0% και, μαζί με τις τιμές της ενέργειας, διατήρησαν τον πληθωρισμό σε υψηλά επίπεδα.
«Λόγω των οικονομικών εξελίξεων, υπήρξε μια γενικά χαμηλή ζήτηση για χώρο φορτίου στην Ευρώπη σε σύγκριση με το 2022, ακόμα κι αν ήταν αισθητή μια ελαφρά αύξηση στα στοιχεία της προσφοράς εμπορευμάτων τον περασμένο μήνα», δήλωσε ο Gunnar Gburek, Head of Business Affairs της TIMOCOM. «Η αγορά μεταφορών στη Γερμανία ενεργεί προσεκτικά και αντανακλά τη συνολική οικονομική ανάπτυξη. Οι κύριοι λόγοι είναι η αδύναμη εξωτερική ζήτηση και η εγχώρια οικονομική κατάσταση.» Δεν μπορεί να υποτεθεί ότι θα υπάρξει σημαντική αύξηση της ζήτησης μεταφορών φέτος, προσθέτει ο Gburek. «Εάν η αγορά μεταφορών συνεχίσει να αναπτύσσεται στα επίπεδα του 2019, η ζήτηση γιαφορτηγά θα μειωθεί ξανά το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Αυτό φαίνεται ρεαλιστικό δεδομένης της οικονομικής κατάστασης στην Ευρώπη και ειδικά στη Γερμανία».
Η μέση τιμή φορτίων φτάνει μέχρι στιγμής σε ετήσιο υψηλό
Μετά την αύξηση των προσφορών φορτίων, η μέση τιμή φορτίων ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 6,5% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Συνολικά, ο αριθμός είναι 21,3% πάνω από το φετινό χαμηλό του Φεβρουαρίου. Παρά την αύξηση αυτή κατά τη διάρκεια του έτους, όλες οι τιμές εξακολουθούν να είναι πολύ χαμηλότερες από τις μέγιστες τιμές του 2022, όταν η ζήτηση ήταν σημαντικά υψηλότερη.
Περισσότερες προσφορές φορτίου από και προς τη Σουηδία
Οι αξιοσημείωτες αλλαγές στις προσφορές φορτίων περιλαμβάνουν: για τα δρομολόγια Γερμανίας-Σουηδίας. Ειδικότερα, οι προσφορές από τη Γερμανία στη Σουηδία αυξήθηκαν κατά 70% σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι. Από τη Σουηδία προς την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία Γερμανίας υπήρχαν ακόμη 38% περισσότερες προσφορές φορτίου. Εκτός από οχήματα, τα εξαγωγικά προϊόντα της Σουηδίας περιλαμβάνουν επίσης προϊόντα ξύλου και φαρμακευτικά προϊόντα, καθώς και σίδηρο και χάλυβα. Όσον αφορά την εισαγωγή αγαθών, η Γερμανία είναι ο νούμερο 1 εμπορικός εταίρος της Σουηδίας. Όσον αφορά τις εξαγωγές, η Γερμανία κατέχει τη δεύτερη θέση μετά τη Νορβηγία, όπως αναφέρει το Γερμανο-Σουηδικό Εμπορικό Επιμελητήριο. Τόσο οι εισαγωγές όσο και οι εξαγωγές ξεπέρασαν επίσης τα εμπορικά μεγέθη στα προ του κορωνοϊού επίπεδα. Μηχανήματα και τα φαρμακευτικά προϊόντα εισάγονται κυρίως από τη Γερμανία.
Χαμηλότερη ζήτηση για μεταφορά στην Ελβετία
Σε πολλές διαδρομές προς την Ελβετία, η ζήτηση για μεταφορές μειώθηκε το τρίτο τρίμηνο, παρά τη διακοπή της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας που προκλήθηκε από τη σήραγγα Gotthard, η οποία οδήγησε σε προσδοκίες για αύξηση της οδικής εμπορευματικής κυκλοφορίας. Υπήρχαν 55% λιγότερες προσφορές εμπορευμάτων στη διαδρομή από την Αυστρία προς την Ελβετία και επίσης κατά 51% λιγότερες προσφορές φορτίου από τη Γαλλία προς την Ελβετία σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο. Υπήρχαν 42% λιγότερες προσφορές από τη Γερμανία προς την Ελβετία σε σχέση με το προηγούμενο έτος και 29% λιγότερες προσφορές φορτίου από την Ιταλία. Λόγω της σιδηροδρομικής σύνδεσης που ενδέχεται να κλείσει για αρκετούς μήνες, αναμένεται αύξηση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών γύρω από την Ελβετία το τέταρτο τρίμηνο.
Οι προσφορές φορτίων από το Βέλγιο και την Ολλανδία προς τη Γερμανία μειώθηκαν επίσης (BE-DE -52%, NL-DE -25%). Ένας λόγος είναι η μείωση των μεταφορών από τα λιμάνια της ενδοχώρας. Η διακίνηση Containers στα λιμάνια ZARA συνέχισε να μειώνεται από την αρχή του έτους.
Σχετικά με το TIMOCOM βαρόμετρο μεταφορών
Η εταιρεία FreightTech TIMOCOM χρησιμοποιεί το βαρόμετρο μεταφορών για να αναλύσει την εξέλιξη της προσφοράς και της ζήτησης μεταφορών στην ανταλλαγή φορτίων που είναι ενσωματωμένο στην αγορά από το 2009. Περισσότεροι από 154.000 χρήστες δημιουργούν έως και ένα εκατομμύριο διεθνείς προσφορές φορτίων και φορτίογων κάθε μέρα.