14.08.2024

TIMOCOM Βαρόμετρο Μεταφοράς: Όταν η οικονομία ανακάμψει, θα υπάρξει κίνδυνος έλλειψης μεταφορικής ικανότητας

Transportbarometer freightshare q2 2024 graphic1

Η ανάπτυξη ποσοστού φορτίου στην Ευρώπη 

Παρά την αδύναμη οικονομία και τις οικονομικές προκλήσεις στην Ευρώπη, τα στοιχεία της προσφοράς φορτίου αυξήθηκαν το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Στην Αγορά TIMOCOM, ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα οδικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη, οι εισαγωγές φορτίου ήταν σημαντικά υψηλότερες από το προηγούμενο έτος. 

Σε όλη την Ευρώπη, πραγματοποιήθηκαν συνολικά διπλάσιες προσφορές φορτίου σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2023 (+101%) και 53% περισσότερες από ό,τι το πρώτο τρίμηνο του 2024. Όπως και στο προηγούμενο έτος, ο Μάιος παρουσίασε εξαιρετικά υψηλές τιμές στους όγκους φορτίου (+112% σε σύγκριση με το 2023) και έφτασε σε νέο υψηλότερο ετήσιο επίπεδο με μέσο ποσοστό φορτίου 81%. Ο αριθμός των προσφορών φορτίου στις εσωτερικές μεταφορές στη Γερμανία ήταν 66% υψηλότερος το δεύτερο τρίμηνο σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο, ο αριθμός των προσφορών εντός της Γερμανίας αυξήθηκε επίσης κατά δύο τρίτα.

Υπάρχει έλλειψη χωρητικότητας στην αγορά για τον αυξανόμενο αριθμό βραχυπρόθεσμων μεταφορών 

Κάθε Μάιο οι μεταφορικές ανάγκες είναι ιδιαίτερα υψηλές. Προκειμένου να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες, αναζητούνται πρόσθετες απαιτούμενες χωρητικότητες κυρίως σε υπηρεσίες ανταλλαγής φορτίων. Οι αποστολείς και οι μεταφορείς εμπορευμάτων, οι οποίοι συνήθως συνεργάζονται κατά κύριο λόγο με εταίρους που προσφέρουν μεταφορικές υπηρεσίες υποβάλλουν επίσης περισσότερες παραγγελίες μεταφοράς σε αυτήν την περίπτωση. «Οι τιμές προσφοράς στις υπηρεσίες ανταλλαγής φορτίων είναι συνήθως πιο προσοδοφόρες από τους ρητά συμφωνημένους όρους», εξηγεί ο Gunnar Gburek, Head of Business Affairs της TIMOCOM. «Οι μεταφορείς φορτίων συχνά δεν είναι διατεθειμένοι να παρέχουν στους πελάτες τους μεγαλύτερη χωρητικότητα σε συγκριτικά χαμηλές τιμές φορτίων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί πελάτες αρχίζουν να προσφέρουν παραγγελίες ανοιχτής μεταφοράς στις υπηρεσίες ανταλλαγής φορτίων».

Η έλλειψη οδηγών και η αύξηση των πτωχεύσεων συμβάλλουν στη συμφόρηση της χωρητικότητας στην αγορά μεταφορών. Στην Αγορά TIMOCOM, μετά από ετήσια μείωση 28% στις προσφορές χώρου φόρτωσης το πρώτο τρίμηνο του 2024, σημειώθηκε ακόμη 3% λιγότερη χωρητικότητα φορτηγών το δεύτερο τρίμηνο του 2024 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. «Η υψηλότερη ζήτηση και οι αυξανόμενες τιμές ενθαρρύνουν τους μεταφορείς φορτίων να δημιουργούν νέες χωρητικότητες. Ωστόσο, η κακή υποδομή και η ανυπολόγιστη χρηστικότητα των νέων τεχνολογιών κίνησης κάνει πολλά άτομα διστακτικά», λέει ο Gunnar Gburek. «Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια δυνητικά βελτιούμενη οικονομία σε στασιμότητα λόγω έλλειψης χωρητικότητας».

Η TIMOCOM συνιστά στους αποστολείς να δημιουργήσουν κλειστές υπηρεσίες ανταλλαγής φορτίων όπου μπορούν να προσφερθούν οι επιπλέον απαιτούμενες διαδρομές. Έτσι, οι εταίροι που προσφέρουν μεταφορικές υπηρεσίες θα έχουν στη συνέχεια τη δυνατότητα να ζητήσουν τις τρέχουσες τιμές αγοράς για αυτές τις διαδρομές υποβάλλοντας μια προτεινόμενη τιμή.

Transportbarometer cargo space q2 2024 graphic2

Προσφορές χώρου φόρτωσης για το 2ο τρίμηνο 2024

 

«Οι προσφορές στις υπηρεσίες ανταλλαγής φορτίων είναι για την ώρα ως επί το πλείστον πιο προσοδοφόρες από τους ρητά συμφωνημένους όρους στην αρχή του έτους».   Gunnar Gburek, Head of Business Affairs της TIMOCOM

Οι τιμές προσφοράς και οι προτεινόμενες τιμές ποικίλλουν

Στη Γερμανία οι τιμές προσφοράς των μη συνεχόμενων προσφορών φορτίου το δεύτερο τρίμηνο του 2024 κυμαίνονταν μεταξύ 1,61 €/km και 1,83 €/km κατά εβδομαδιαίο μέσο όρο, ανάλογα με την τρέχουσα ζήτηση. Η μέση τιμή το δεύτερο τρίμηνο ήταν 13,9% υψηλότερη από τη ζητούμενη τιμή το ίδιο τρίμηνο πέρυσι. Αντίθετα, οι προτεινόμενες τιμές των μεταφορικών εταιρειών το δεύτερο τρίμηνο παρουσίασαν μέσες τιμές έως 1,93 €/km. Τις εβδομάδες με υψηλή ζήτηση, η ζητούμενη τιμή για διαδρομές εντός της Γερμανίας αυξήθηκε σημαντικά. Πρόκειται για αύξηση 17,4% σε σύγκριση με το 2023. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές προσφοράς και ζήτησης διαφέρουν σημαντικά. «Στο τέλος, τα δύο μέρη πιθανότατα θα συμφωνήσουν κάπου στη μέση», σχολιάζει ο Gunnar Gburek.

Εξετάζοντας όλα τα ευρωπαϊκά δρομολόγια, η μέση αναγραφόμενη τιμή ήταν 1,60 €/km. Οι προτεινόμενες τιμές για τις διεθνείς μεταφορές, αντιθέτως, ήταν κατά μέσο όρο έως 1,58 €/km και επομένως σχεδόν στο επίπεδο της τιμής προσφοράς. Εδώ η διαφορά δεν ήταν τόσο σαφής, επειδή οι μεγαλύτερες, διασυνοριακές διαδρομές συνήθως έχουν φθηνότερη τιμή ανά km και το κόστος για το ντίζελ και τα διόδια ποικίλλει ανάλογα με την περιοχή. 

Οι υψηλότερες αναγραφόμενες τιμές ήταν σε δρομολόγια προς τη Μεγάλη Βρετανία: Οι μέγιστες τιμές για προσφορές μεταφοράς, ειδικά από την Ελβετία, την Ιταλία και τη Γαλλία προς το Ηνωμένο Βασίλειο, ήταν κατά μέσο όρο μεταξύ 2,34 €/km και 2,75 €/km σε εβδομαδιαία βάση. Η επιπλέον επιβάρυνση λόγω περίπλοκου εκτελωνισμού και των μεγάλων χρόνων αναμονής στα σύνορα, καθώς και η δυσκολία εύρεσης κατάλληλων διαδρομών επιστροφής είναι οι βασικοί λόγοι για τις σχετικά υψηλές τιμές.

Αναμένεται ύφεση το καλοκαίρι: Μείωση των προσφορών φορτίου έως και τον Αύγουστο

Η πρόβλεψη για το τρίτο τρίμηνο του 2024 προϋποθέτει πτώση της ζήτησης στην αγορά μεταφορών. Η μέση αναλογία φορτίου προς διαθέσιμο χώρο φόρτωσης αναμένεται να είναι κάτω από 70:30 τους συνήθεις ασθενέστερους καλοκαιρινούς μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Ενόψει της επερχόμενης χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου, εποχιακές αυξήσεις στις προσφορές φορτίου θα καταγραφούν πιθανώς ξανά από τον Σεπτέμβριο και έπειτα. Το ποσοστό φορτίου στο TIMOCOM Βαρόμετρο Μεταφοράς θα μπορούσε στη συνέχεια να υπερβεί ξανά το 75% και να πλησιάσει τις τιμές του 2022 (βλ. την πρόβλεψη στο γράφημα).

Transportbarometer freightshare q2 2024 graphic1

Η ανάπτυξη ποσοστού φορτίου στην Ευρώπη 

 

Κατεβάστε τα δελτία τύπου
top