11.02.2025

TIMOCOM Βαρόμετρο Μεταφοράς: Αρνητικό συναίσθημα παρά τις θετικές προοπτικές για την αγορά μεταφορών το 2025; (DE)

Εποχιακή πτώση στις προσφορές φορτίων το 4ο τρίμηνο, αλλά σημαντικά πάνω από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους και καλές προβλέψεις για τις ευρωπαϊκές οδικές εμπορευματικές μεταφορές.

Bαρόμετρο Mεταφορών freight ratio Europe_en

Freight share at a glance with year-on-year comparison

Το έτος 2024 έκλεισε με ελαφρά μείωση της προσφοράς φορτίων λόγω εποχιακών παραγόντων, αλλά η ζήτηση μεταφορών στην Ευρώπη είναι και παραμένει υψηλή. Όποιος αναζητούσε μεταφορά με φορτηγά μεταξύ των ετών έπρεπε να σκάψει λίγο πιο βαθιά στις τσέπες του και να προσφέρει υψηλότερες τιμές. Το 2025, το κόστος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών και συνεπώς και οι τιμές των μεταφορών θα συνεχίσουν να αυξάνονται. 

Στο τέλος του έτους, η αναλογία φορτίου προς φορτηγό δεν έφτασε σε ισορροπία: Το μερίδιο φορτίων παρέμεινε σταθερά πάνω από το 70% μέχρι και τον Δεκέμβριο και αντιστάθμισε τη διαθέσιμη προσφορά φορτηγών. Το τέταρτο τρίμηνο του 2024, υπήρξαν 79% περισσότερες προσφορές φορτίων σε όλη την Ευρώπη σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Η τεράστια ζήτηση οδήγησε σε σχεδόν διπλασιασμό των προσφορών φορτίων που δημοσιεύτηκαν στην αγορά spot της Αγοράς TIMOCOM καθ' όλη τη διάρκεια του 2024 (+92%). Σύμφωνα με αναλύσεις της Transport Intelligence Ltd. βιομηχανίες όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο, η μεταποίηση και το λιανικό εμπόριο τροφοδότησαν αυτή τη ζήτηση καθώς οι εταιρείες αναπλήρωσαν τα αποθέματά τους και μετέφεραν αγαθά διασυνοριακά. 

Η αγορά μεταφορών στη Γερμανία

Σε ολόκληρο το 2024, καταγράφηκαν συνολικά 70% περισσότερες καταχωρίσεις φορτίων στις γερμανικές εσωτερικές μεταφορές από ό,τι το 2023. Εντός της Γερμανίας, παρά τη στασιμότητα της οικονομικής ανάπτυξης, καταγράφηκε αύξηση 59% στις προσφορές φορτίων το τέταρτο τρίμηνο σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι. "Ορισμένες εταιρείες μεταφορών και μεταφορείς μπόρεσαν να επωφεληθούν από τη χριστουγεννιάτικη αγορά, αλλά συνολικά ο τομέας μεταφορών και logistics είναι απαισιόδοξος για τους επόμενους μήνες", λέει ο Gunnar Gburek  Head of Business Affairs στην TIMOCOM. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο ifo, μόνο μία στις οκτώ εταιρείες στη Γερμανία αναμένει καλύτερες επιχειρηματικές δραστηριότητες το 2025.

 

Bαρόμετρο Mεταφορών cargo space Europe_en

Cargo space offers in 2024 down 12% year-on-year

12% λιγότερες προσφορές φορτηγών σε σχέση με το προηγούμενο έτος

Το 2024, ο αριθμός των προσφορών φορτηγών που δημοσιεύτηκαν στην Aγορά TIMOCOM μειώθηκε κατά 12% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι λόγοι περιλαμβάνουν τη γνωστή από καιρό έλλειψη οδηγών, η οποία περιορίζει αυτήν τη στιγμή τη χωρητικότητα, αλλά και το αυξημένο κόστος που δεν μπορεί να μετακυλιστεί. Το προηγούμενο τρίμηνο, σημειώθηκε αύξηση διαθέσιμων φορτηγών τον Οκτώβριο, όταν η ζήτηση ήταν υψηλή, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι (+6%), αλλά συνολικά υπήρχαν 3% λιγότερα φορτηγά το τέταρτο τρίμηνο στην Αγορά TIMOCOM σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι.

Σύμφωνα με έρευνες του Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (IW), μόνο εταιρείες από επτά κλάδους σχεδιάζουν να προσλάβουν νέους υπαλλήλους φέτος. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι μεταφορείς που θέλουν να επεκτείνουν το ανθρώπινο δυναμικό τους. «Επομένως, οι ελπίδες των μεταφορικών εταιρειών για καλύτερες δουλειές αντισταθμίζουν το γενικά επιφυλακτικό οικονομικό κλίμα», καταλήγει ο Gunnar Gburek.

Δημοφιλή μεταφορικά μέσα στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές 2024

Τα φορτηγά με μουσαμά και κουρτίνα είναι μακράν οι πιο συχνά ζητούμενες μονάδες μεταφοράς στις προσφορές εμπορευμάτων το 2024. Αυτός ο τύπος ημιρυμουλκούμενου ζητήθηκε στο 60,3% των προσφορών φορτίων πέρυσι. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα Mega Trailer ή φορτηγά Jumbo με 18,6%, ακολουθούμενα από τα θερμοφόρα και τα τρέιλερ ψυγεία με 13,2%.

Bαρόμετρο Mεταφορών Top Trailer Europe_en

The most frequently requested semi-trailer types in 2024

Προσφέρετε τιμές και προτάσεις τιμών σε υψηλό επίπεδο πριν από την αλλαγή του έτους

Η περιορισμένη διαθεσιμότητα φορτηγών καθιστά τη διαθέσιμη χωρητικότητα φορτηγού ένα πολύτιμο αγαθό. Στη βιομηχανία logistics, οι τιμές διαπραγματεύονται σκληρά. Ανάλογα με την απόσταση και τις απαιτήσεις, η διαθεσιμότητα και συνεπώς η τιμή προσφοράς του πελάτη καθώς και οι προτάσεις τιμών των πιθανών αναδόχων ποικίλλουν. Αυτό φάνηκε πολύ στο τέταρτο τρίμηνο Οι τιμές μεταφοράς που προσφέρθηκαν από τον Οκτώβριο έως τα Χριστούγεννα κυμαίνονταν κατά μέσο όρο μεταξύ 1,44 €/km και 1,74 €/km σε όλη την Ευρώπη και αυξήθηκαν κατά περίπου 20% τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Δεκεμβρίου σε σύγκριση με τις προηγούμενες εβδομάδες. Αν λοιπόν ήθελες να στείλεις ένα γεμάτο φορτηγό λίγο πριν τις γιορτές ή τις μέρες μεταξύ των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, έπρεπε να προσφέρεις κάτι παραπάνω. Σε όλη την Ευρώπη, οι ζητούμενες τιμές αυξήθηκαν κατά μέσο όρο έως και 16,5% σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι. Η τιμή που ζητούσαν οι μεταφορείς ήταν κατά μέσο όρο έως και 18% υψηλότερη σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Εντός της Γερμανίας, οι τιμές μεταφοράς κυμαίνονταν κατά μέσο όρο μεταξύ 1,60 €/km και 1,86 €/km. Σε αυτό συνέβαλε επίσης η πρόσφατη αύξηση του κόστους ντίζελ. 

Προοπτικές για το τρέχον έτος 2025

Για το πρώτο τρίμηνο του 2025, αναμένεται να συνεχιστεί η υψηλή ζήτηση μεταφορών στην αγορά spot, καθώς αποφεύγονται ιδίως οι μακροχρόνιες συμβατικές σχέσεις λόγω του αβέβαιου μέλλοντος. Η αναλογία φορτίου προς φορτηγό δεν αναμένεται να πέσει κάτω από 65:35. «Δεδομένου ότι οι διακοπές του Πάσχα είναι ένα μήνα αργότερα φέτος, η ζήτηση δεν θα αυξηθεί ξανά μέχρι τον Απρίλιο, πράγμα που σημαίνει ότι το μερίδιο των φορτίων θα ανέλθει σε πάνω από 70%,» προβλέπει ο Gunnar Gburek της TIMOCOM. «Οι τιμές των μεταφορών θα αυξηθούν επίσης καθώς αυξάνεται η ζήτηση, κυρίως για να αντισταθμιστεί το σημαντικά αυξημένο κόστος του CO2 και των φόρων διοδίων. 

Οι αναλυτές της Transport Intelligence αναμένουν ότι οι ευρωπαϊκές οδικές εμπορευματικές μεταφορές στο σύνολό τους θα αυξηθούν κατά 2,0% σε πραγματικούς όρους και θα φτάσουν σε αξία άνω των 436 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2025. «Συνολικά, τα πράγματα δεν φαίνονται τόσο ζοφερά για τον ευρωπαϊκό τομέα μεταφορών. Ωστόσο, είναι αμφίβολο αν οι γερμανικές εταιρείες logistics, που δραστηριοποιούνται κυρίως στο εσωτερικό, θα επωφεληθούν από αυτό, καθώς εδώ επικρατεί στασιμότητα», λέει ο Gunnar Gburek. 

 

Κατεβάστε τα δελτία τύπου
top